Toimintakertomus 2017

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2017

YLEISTÄ

Yhdistys on pyrkinyt toimimaan kyläläisten etujen ajajana, ottaen kantaa kaava-asioihin ym. asioihin Valkossa, edistämään vakinaisten ja vapaa-ajan asukkaiden viihtyvyyttä, harrastus- ja kulttuuritoimintaa sekä edistämään palvelujen säilymistä alueella.

TOIMINTA

Kyläyhdistys

Yhdistyksellä on ollut paljon erilaista toimintaa koko vuoden läpi. Kirjasto on ollut avoinna kaksi kertaa viikossa tiistaisin ja perjantaisin. Erityisesti perjantai on ollut suosittu kyläläisten keskuudessa. Perjantaisin yhdistyksellä on oma salivuoro, salivuoro on tuonut monitoimitalolle kaikenikäisiä lapsia perheineen yhteiseen ajanviettoon. Keskiviikkoisin on salissa ns. Railin jumppa, jota vetää Raili Kämäräinen. Tämä on tarkoitettu alle kouluikäisille lapsille ja heidän vanhemmille. Joulukuussa 2017 kyläyhdistys aloitti myös 6-9 luokkalaisille tarkoitetun nuorisoillan pitämisen. Nuorisoilta on aina perjantaisin klo 18–22 Loviisan kaupungin Nuokkarin-tiloissa Valkon monitoimitalolla.

Kyläavustaja palkattiin Maaliskuussa 2017. Avustaja hoiti pääsääntöisesti monitoimitalon siivousta ja kirjastoa. Kaikille jäsenille tarjottiin myös kyläavustajan palveluita ja työkeikkoja kertyikin vuoden aikana hyvin.

Vuoden 2017 aikana järjestettiin monenlaisia tapahtumia. Helmikuussa viettiin Talvirieha, jossa oli erilaista ohjelmaa niin sisällä kuin ulkona. Huhtikuun lopulla juhlittiin vappua perjantaina monitoimitalolla.

Kesäkuussa osallistuimme Avoimet kylät tapahtumaan teemalla Valko ja Meri. Tapahtuma järjestettiin Sistolan rannassa yhteistyössä Valkon Vireen, Meidän Kaupan, Valkon VPK:n ja Meripelastajien kanssa. Vieraana tapahtumassa kävi myös Suomen Tulli.

Joulumyyjäiset pidettiin yhteistyössä Valkolammen Marttayhdistyksen kanssa.

Syksyllä 7.10 järjestettiin kaikille ilmainen lastenteatteri esitys, jossa esiintymässä oli Lastenteatteri Hevosenkenkä näytelmällä Kummituskekkerit. Tapahtuman mahdollistivat OSLA:n paikallisesti hyvää lahjoitus sekä sponsorina toimineet paikalliset yritykset. Kyläyhdistys huolehti tapahtuman markkinoinnin ja organisoinnin Valkon monitoimitalolle.

Suomi 100 juhlavuoden kunniaksi kyläyhdistys lahjoitti Valkon koululle 6 kpl stipendejä jaettavaksi oppilaille kevätjuhlassa.

Kyläyhdistys hankki 50-hengen kahviastiaston, jota vuokrataan yhdistyksen jäsenille.

Vanhempainjaos

Vanhempainjaoksella oli paljon erilaista toimintaa läpi koko vuoden. Vanhempainjaos oli paistamassa makkarat koulun järjestämässä pihasiivoustalkoo päivässä 12.5. Vanhempainjaos osti myös kesäkukat koulun ulkoruukkuihin toukokuussa. Valkon koulun kevätjuhlassa jaettiin hymypatsaat pojalle ja tytölle. Syyskuussa vanhempainillassa tarjosimme kahvit oppilaiden vanhemmille ja koulun henkilökunnalle.

Vanhempainjaos haki tukea OSLA:n paikallisesti hyvää kampanjasta ja sai 500€ lahjoituksen. Lahjoituksella ostettiin hedelmäpuita Valkon koulun pihalle. Puut istutettiin elokuussa koulujen alettua yhteistyössä koululaisten ja opettajien kanssa syksyllä. Omenapuiden alle istutettiin Kodin ja koulun päivänä 30.9. lisäksi sini-valkoisia kukkasipuleita, jotka vanhempainjaos osti koululle.
Vanhempainjaos tuki Valkon koulun 6. luokan kevään leirikoulua 100 € avustuksella.

2016 oli Vanhempainjaoksen osalta aktiivinen. Tavoitteena on, että jatkossakin saadaan aktivoitua Valkon koulun oppilaiden vanhempia erilaisiin talkoisiin ja tapahtumiin. Vanhempainjaoksen ja Valkon koulun välinen yhteistyö sujuu hyvin ja on aktiivista.

TALOUS

Yhdistyksen tulot vuonna 2017 muodostuivat lähinnä jäsenmaksuista, kahvitustuloista ja muutamista tilavuokrista. Loviisan kaupungin kanssa tehtyä sopimusta, jossa kaupunki velkoo monitoimitalon vuokrauksesta ja me siivouksesta, on jatkettu.

JÄSENET

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 194 henkilöä sekä yhdistysjäseninä Valkolammen Marttayhdistys, Loviisan Seudun Eränkävijät, Valkon Vire ja Valkon VPK.

HALLINTO JA TOIMIHENKILÖT 2017

Hallitus on kokoontunut virallisesti vuoden aikana 4 kertaa sekä 3 kertaa sähköpostin välityksellä. Kevätkokous pidettiin 27.4. ja syyskokous 23.11.

Hallituksen puheenjohtajana toimi Kirsi Huttula. Muut hallituksen jäsenet: Mauno Huotari varapuheenjohtaja, Outi Yrjölä sihteeri ja vanhempainjaoksen vetäjä, Anne Kinnunen kassanhoitaja, Anne Sandström, Risto Tvilling (ympäristövastaava), Hanna Siljander, Petri Siljander, Virve Vilpponen, Ulla Tammiruusu (Valkolammen Martat), Kaj Montonen (VPK) ja Vesa Peltoluhta (LSE)

Kirjanpitäjä Anne Kinnunen ja toiminnantarkastaja Maria-Kaisa Nordström.

TIEDOTUS

Toiminnasta tiedotettiin paikallislehtien välityksellä sekä jäsenlaskutuksen yhteydessä, yhdistyksellä on myös kotisivut sekä facebook-sivut.

ARVIO TULEVASTA TOIMINNASTA

Toiminta tulee jatkumaan entiseen malliin, keskittyen pitkälti monitoimitalon pyörittämiseen, erilaisten tapahtumien järjestämiseen sekä kylän yleiseen hyvinvointiin.